arrow-back

Zeer geacht gemeentebestuur van Rome,

Allereerst bedankt voor de, zeer gespecificeerde, rekening die wij op het departement van Algemene Zaken van u mochten ontvangen. Zoals wij u al eerder meldden zijn de trouwe Feyenoordfans in hun enthousiasme wellicht te ver gegaan. Dat mag natuurlijk niet gebeuren, maar zijn we niet allemaal ooit jong geweest? Wij hebben uw nota met belangstelling bekeken. U bent er echt even voor gaan zitten, waarvoor onze waardering. Kennelijk hebt u een diepgaand onderzoek gelast dat onder meer aantoonde dat de beroemde Barcaccia-fontein getroffen is door maar liefst 108 (!) bierflessen. Waarvan akte.

Gelukkig kan de schade hersteld worden voor de lieve som van 75.000 euro. Geen kleinigheidje, maar het is dan ook niet zomaar een fonteintje. Wat ons lichtelijk verbaasd heeft is de post voor ‘teniet gedane restauratie’, een bedrag van 209.000 euro. Dat vraagt om enige toelichting. Mij dunkt dat een fontein die opgeknapt is, opgeknapt is. Daar lijkt mij geen speld tussen te krijgen. Waarom dan nog miezemauzen over een restauratie uit het verleden? Eveneens bevreemdt ons het bedrag van 1,2 miljoen euro voor waardeverlies. Het is van tweeën één: of we herstellen voor 75.000 euro de fontein in zijn volle glorie. En dan is er geen waardeverlies. Of we twijfelen aan de kwaliteit van de restauratie. Dan is het misschien goed een andere aannemer te zoeken. Ik kan u enkele respectabele Nederlandse ondernemingen aanbevelen.

Tenslotte zetten wij vraagtekens bij het bedrag van minimaal drie miljoen euro aan imagoschade. Dat is, met alle respect, oude wereld-denken (wellicht begrijpelijk gezien uw focus op de historie). In onze huidige wereld zou ik liever willen spreken van communicatiewaarde. Een ruwe schatting van mijn communicatiespecialisten leert dat de publiciteit rond Rome een slordige 14,5 miljoen euro waard is. Wij hebben u een viral bezorgd die zijn weerga niet kent. Misschien mag ik u even uitnodigen de woorden ‘Rome Feyenoord’ te Googlen. Het zal u onmiddellijk opvallen dat Rome weer helemaal op de kaart is gezet. Met een accent op wat uw stad zo aantrekkelijk maakt: cultuur en verleden. Ik zeg: een knap staaltje citymarketing. Het zou mij niet verbazen als wij binnenkort verzoeken van andere steden krijgen om aldaar eenzelfde prestatie neer te zetten. Kortom, ik zou u willen herinneren aan een oud Nederlands gezegde ‘de kost gaat voor de baat uit’. Of om in Roomse termen te blijven: tel uw zegeningen.

Met vriendelijke groet, Mark Rutte, premier van Nederland