arrow-back

Social update

Het mag dan vakantieperiode zijn, er is veel aan de hand in social media land! Zowel Instagram, Facebook als Twitter hebben in de afgelopen maanden grote updates doorgevoerd die de gebruikerservaring flink beïnvloeden en nieuwe mogelijkheden creëren voor bedrijven. Tijd voor een overzicht van de meest interessante updates!

Facebook

Local Awareness ads
Stel: Je loopt rond 08.30 op Schiphol en hebt nog even de tijd voor het inchecken. Je krijgt een beetje trek. Op dat moment zie je via Facebook een advertentie van een eettentje op 5 meter afstand van jouw locatie. In de advertentie staat een aanbieding van een ontbijtje voor €3,50 en de locatie van het eettentje. Makkelijk toch? Dit is hoe de nieuwe Local Awareness ads van Facebook werken. Deze nieuwe advertentie mogelijkheid biedt grote kansen voor bedrijven met een fysieke vestiging.

20% tekstregel geldt niet langer.
Je leest het goed! Voorheen mocht een beeld niet meer dan 20% tekst bevatten. Facebook beschermde adverteerders als het ware tegen zichzelf, omdat onderzoek aantoont dat afbeeldingen met minder tekst beter presteren. Toch is Facebook overstag gegaan. Er is echter wel een kanttekening: Facebook rekent kleine ‘fees’ op advertentiekosten wanneer je een afbeelding plaatst die meer dan 20% tekst bevat. Zo lijkt Facebook op subtiele wijze de adverteerder ervan te weerhouden veel tekst in de afbeelding te gebruiken.

De bedrijfspagina heeft een nieuwe look!
Mocht je het nog niet gezien hebben; de profielfoto is verplaatst naar de linkerkant waardoor profiel- en omslagfoto elkaar niet meer overlappen. Daarnaast is er een duidelijker navigatiemenu aan de linkerkant gecreëerd, zodat bezoekers makkelijker door je bedrijfspagina kunnen navigeren. Ook heeft de ‘call to action’ button een prominentere plek gekregen binnen de pagina en zijn de advertenties aan de rechterkant van de pagina verwijderd.

 

Instagram

Introducing Instagram Stories
Instagram gaat de strijd aan met Snapchat voor het behoud van 30+ gebruikers. Waar de gebruikersgroep van Snapchat namelijk eerst vooral uit jongeren bestond (13-18), zien we in 2016 ook steeds meer oudere gebruikers richting het platform bewegen. Om hun eigen gebruikers op het Instagram-platform te houden, heeft Instagram nu deze bijna noodzakelijke update uitgevoerd: Instagram Stories. De Snapchat look-a-like optie stelt gebruikers in staat een korte reeks van opeenvolgende foto’s/video’s te delen die vervolgens 24 uur online blijven staan. Een slimme feature is dat Instagram, in tegenstelling tot Snapchat, je laat kiezen wie jouw story wel en niet mag zien. Snapchat biedt overigens op dit moment nog wel meer creatieve opties dan Instagram (de verschillende masks, geo tagging etc.)

Bedrijfspagina’s
Instagram wordt professioneel beter inzetbaar met de introductie van Instagram bedrijfspagina’s. Voorspeld wordt dat eind 2016 deze business pages voor Instagram worden geïntroduceerd. Erg interessant voor bedrijven, omdat er tot nu toe geen onderscheid wordt gemaakt tussen een bedrijfs- en persoonlijk profiel en er ook geen statistieken over volgers/je pagina beschikbaar zijn. Via bedrijfspagina’s kunnen bedrijven call to action buttons toevoegen en statistieken en activiteiten van de volgers bijhouden. Meer inzicht dus!

 

Twitter

Meer in 140 karakters
De regels rondom de 140 tekens van Twitter worden flink versoepeld. Zo ‘tellen’ Tags, url’s, foto’s, gifjes en video’s niet meer mee Meer ruimte dus voor je tekstuele boodschap!

Langere video’s
Waar je voorheen video’s kon uploaden tot 30 seconden is er nu de mogelijkheid om video’s van 140 seconden te laden binnen Twitter. Meer tijd dus om je boodschap helder over te brengen (maar dan moet je de kijker langer dan 30 seconden weten te boeien).