arrow-back

Merken, doe je voordeel met Facebook reactions!

Al jaren vroegen Facebook-gebruikers om een dislike-button. Facebook heeft dit geweigerd omdat de dislike-button te negatief zou zijn en mensen van het platform af zou kunnen jagen. Met de lancering van ‘Facebook Reactions’ heeft Facebook op een alternatieve manier gehoor gegeven aan deze vraag en hebben gebruikers eindelijk meer mogelijkheden om zich te uiten dan het bekende duimpje.

Het belang van likes

Facebook probeert gebruikers in de newsfeed de berichten te tonen die voor hen het meest interessant en relevant zijn. Om dat voor elkaar te krijgen, gebruikt Facebook een algoritme dat onder meer kijkt naar de hoeveelheid likes, reacties en shares die er komen op een bericht. Als mensen je berichten liken, geven ze daarmee indirect aan dat ze meer van je willen zien in hun newsfeed. Meer likes, reacties en shares zorgen op lange termijn dus voor meer bereik.

Tot nu toe was de like-button een van de belangrijkste factoren waar Facebooks algoritme naar keek. Het duimpje bevat alleen weinig nuance. Een like bij een post over een aanbieding zegt immers heel wat anders dan een like bij een post over het sluiten van een vestiging. Facebook Reactions brengt hier verandering in.

Meten is weten

Facebook Reactions geeft gebruikers extra emoticons om zich te uiten. Hierdoor krijgen merken een nog beter inzicht in wie hun doelgroep is en wat hen beweegt. Ook kunnen merken beter testen welke content positieve of negatieve reacties oproept. Content die ‘geweldig’, ‘grappig’ of ‘verbluft’ oproept, impliceert een hoger engagement dan content die gewoon ‘leuk’ is. Als merk kun je content nog beter finetunen, een nauwere band opbouwen met je doelgroep, en mogelijk meer bereik generen.

Meer kans op relevant bereik

Op basis van de verschillende ‘reactions’ zal Facebook de newsfeed voor iedere gebruiker nog meer optimaliseren en specificeren. Als je als merk goed inspeelt op het sentiment binnen je doelgroep, maak je nog meer dan voorheen, kans op relevant bereik.

Post je als merk content op Facebook? Neem dan geen genoegen meer met ‘vind ik leuk’ en streef naar ‘geweldig’, ‘grappig’ of ‘verbluft’!