arrow-back

Employer branding is doorgedrongen tot in de bestuurskamer

Employer branding is doorgedrongen tot in de bestuurskamer

Als branding voor de directie al een topic was, ging het vooral om corporate en product branding. Tegenwoordig is er in de bestuurskamer volop aandacht voor employer branding. In vrijwel elke organisatie leeft het besef dat toptalent op de essentiële posities daadwerkelijk het verschil kan maken. Maar juist die schaarse, getalenteerde mensen kunnen vaak kiezen uit tal van banen in evenzoveel organisaties. Hoe zorg je dat jouw organisatie de uitverkorene is?

Employer branding helpt job marketing
Lang waren vooral werving en selectie de instrumenten waarmee de HR-afdeling personeelsproblemen te lijf ging. Job marketing zette de banen in de etalage zoals Albert Heijn de sinaasappelen in de aanbieding deed. Vandaag is het heel gebruikelijk om het succes van job marketing te vergroten door employer branding. Inderdaad, zoals ook Albert Heijn al jaren werkt aan 'het merk'.

Voorgesorteerd
Employer branding maakt dat kandidaten 'vooringenomen' zijn. Zonder diepgaand kennis gemaakt te hebben met een bedrijf, weten ze -of voelen ze- dat ze er misschien wel erg op hun plaats zouden zijn. De organisatie is als het ware voorgesorteerd. Niet alleen belangrijk om job marketing succesvoller te maken, maar ook om latent zoekenden te beïnvloeden.

Purpose
De betekenis van de organisatie is een belangrijk element in het employer brand. Natuurlijk omdat purpose één van de belangrijkste keuzecriteria is voor talent, maar ook omdat die betekenis inspirerend kan zijn. Wat is er mooier dan onderdeel te zijn van iets groots.

Erasmus MC
​Voor het creatief concept van Erasmus MC bedachten we 'Werken aan beter worden'. Een tagline die verwijst naar de oerfunctie van Erasmus MC -mensen beter maken- én naar de betekenis: bijdragen aan de wetenschappelijke ontwikkeling van de zorg.

Post NL
Voor PostNL, één van de krachten achter de groei van e-commerce, bedachten we 'Nederland kijkt naar je uit.' Naar de bezorger die langs komt met het pakketje van Zalando. En naar de creativiteit van de datascientist die bedenkt hoe het bezorgmoment nog accurater kan worden geschat. We zoeken naar zinnen die een concept kunnen dragen. Je voelt al dat ze aanleiding bieden tot mooie, inspirerende verhalen.

Vernieuwend
Ook essentieel voor het employer brand zijn de waarden die leven in een organisatie. De 'How' van Simon Sinek. Of zo je wilt, de merkcultuur. Voor Gemeente Delft kwamen we met de tagline 'Vernieuwend sinds 1246'. Vernieuwing zit al eeuwen in het DNA van de stad. De stad van TU-studenten die internationaal scoren met zonneauto's en de hyperloop. De stad die volop bezig is met stedelijke vernieuwing en sociale innovatie.

In lijn met het corporate brand
Natuurlijk is het ijzersterk als corporate en employer brand naadloos op elkaar aansluiten.
Voor TBI, één van onze grootste bouw- en techniekconcerns, bedachten we 'Maak de toekomst'. TBI denkt generaties vooruit om ons land verder vorm te geven. 'De tagline voor de arbeidsmarkt werd: 'Maak de toekomst. Maak je toekomst'.
Het creatief concept voor KPMG kreeg de tagline 'People-driven progress'. Vooruitgang in onze samenleving wordt gestuurd door technologie, maar bepaald door menselijk inzicht en creativiteit. Voor employer branding gebruiken we dezelfde zin met kopregels als 'Join us to explore the human side of digital'.

De lange termijn
Kan product branding de zaken nog weleens mooier voorstellen dan ze zijn, employer branding moet wortelen in de waarheid. Moet gedragen worden door de medewerkers die belangrijke ambassadeurs zijn. Gouden bergen beloven leidt onvermijdelijk tot een hoog personeelsverloop; authenticiteit is de sleutel.
Als de betekenis en de waarden een plaats krijgen in een sterk, onderscheidend, impactvol concept dat jaren mee kan, is employer branding niets minder dan een krachtige motor achter het succes van elke onderneming.

Lees hier meer over onze werkwijze.

 

Kennismaken? Bel of WhatsApp Paul Kroef